1968年発行、写真家森山大道氏の第一冊目の写真集「にっぽん劇場写真帖」。森山先生の初期作品がまとめられており、劇作家・詩人の寺山修司が文章を寄せた幻のコラボレーション作品。今回、本作の初版がリニューアル版としてリリースされることになり、著者の写真集を数多く手がけている弊社が印刷を担当させて頂きました。
JAPAN, A PHOTO THEATER by DAIDO MORIYAMA was first published in 1968, magical collaboration work with poet/dramatist Shuji Terayama. This renewal edition published by Getuyosha and our team were in charge of print like many other works of DAIDO MORIYAMA.
今回の試みは単なる初版の復刻ではなく、「リニューアル・再構築」ということで、現存する初版が持つ経年による質感までもが、デザインの一部として取り入れられています。
As the publisher’s aim is to produce renewed 2018 version and not making mere reprint of its first edition, the book has completely different design and layout but keeps its original feel and touch of book existed in 4 more decades ago.
50年前の”時代感”と枯れた風合いを表現するために、本文はグロス感の少ない微塗工紙とマットタイプのスミインキを採用しています。印刷は①スミ+②硬調スミ(コントラスト強め)+③グレー(暖色系)のトリプルトーンにマットニスを加えた4版で設計。
We choose light-weight coated paper and Matte black ink to recreate the “air” of 50 years ago. An inner part of the book is printed in following unit order by UV offset print machine.
Unit 1, Matte black
Unit 2, Matte black, high contrast curve.
Unit 3, Grey
Unit 4, Matte type varnish
同じスミのインキで通常スミ版とコントラストが強い硬調版2種類の版を使用している点がポイント。スミ版をダブルにすることで暗部を強調、さらに暖色系グレーで黄変した初版の味わいをほのかに演出しています。
The key method is setting two different plate in same ink, linear and contrast, that create powerful dark part with rich gradation.
”わたがみ”を使用した表紙印刷
表紙印刷は、自然な風合いが特徴的な「わたがみ」を用いるにあたり、通常のCMYK4色印刷では物足りないと判断しました。そこで、CMYK+スミ(文字用)+薄茶(特色)+モスグリーン(特色)の7色にニス版を加えた計8色印刷で完成度をあげ、リニューアルされたデザインに50年前の表紙の肌触りをよみがえらせました。
What makes this book distinguished is its cover, too. By using rough textured Japanese paper, with 8 color offset printing, we managed to bring the old cover almost back to the future! (CMYK, black for letter, light brown, moss green and matte varnish.)
尚、表紙の印刷には、当社プリンティングディレクターが長年にわたり従事してきた台北故宮博物院の書画、完全複製(12色)の技術が余すところなく生かされています。